Tuesday, March 1, 2011

Tahukah Anda Apa Itu Ergonomic?

Hehe..SALAM semua,dah lama juga aku tak update blog nih since dah semakin sibuk dengan test and all of the things about study.Test,quiz,assignment,presentation bla,bla,bla,bla. Dah penuh sawang pula blog aku.Naik stress pon ada rasa,tapi terpaksa la sabar dah tak lama nak grade.

Tekanan Jiwa Tahap Kronik


Gambar selingan je atas ni..
Sempat juga aku meluangkan masa untuk tulis blog ini sebelum aku tidur sekarang(9.00 AM). Semalaman tak tidor akibat penangan TAKE-HOME TEST Manufacturing Economy. Bagus tak lecturer aku.Bagi bawa balik rumah test??hehe. Soalan case study yang agak rumit but it is fun to learn. =) (kaw2 susah)

Agak kekok juga la belajar economy since background study aku more on industrial engineering. Tapi nak buat macam mana,keperluan industri untuk masa akan datang. The engineer must be competent with all of the things and have a good knowledge not on the technical things but all aspects including softskills atau pun kemahiran insaniah dalam bahasa melayunya. Nak tak nak kena juga la belajar ekonomi walaupun saya ni belajar engineering.:p

Membebel pula la aku ni pagi-pagi nih, sebenarnya aku nak share ilmu tentang ergonomic. Pernah dengar ke tak? Haram jadah apakah itu?haha..Bila kita sebut pasal ergonomic nih selalunya ia berkait dengan keselesaan seseorang itu dalam melakukan apa jua kerja yang dibuat.

Ok.still blur right?
contoh paling senang amik sebatang cangkul,pergi kat luar rumah and then cangkul tengok tanah-tanah tu lebih kurang 20-25 min. Apa yang korang rasa?

Sakit belakang kan,sebab apa?sebab tunduk lama sangat sambil cangkul tanah.Ok the point is posture badan semasa cangkul yang agak awkward tuh akan menyebabkan sakit belakang.

Contoh seterusnya,


Teknik Mengangkat Barang Berat

OK.gambar ni pon dah terangkan segalanya tentang ergonomik. Mesti anda selalu angkat barang seperti gambar yang pertama.?Jangan tipu la..hahaha..Kantoi bukan??Tapi aku pon sebelum ni main bedal je angkat barang TETAPI TEKNIK ITU SALAH. No,no,no segala beban akan tertumpu kepada pinggang dan tulang belakang semasa kita mengangkat beban dengan cara itu. Damn,nasib baik aku ada belajar ergonomic. Habis tu macam mana orang-orang lain diluar sana yang tak tahu pasal ergonomik ni??Sama-sama la kita sampaikan ok.

Ok,seterusnya jika dengan cara yang betul,teknik mengangkat ini menggunakan kekuatan kaki dan tangan untuk mengangkat beban. Jadi beban tidak hanya tertumpu kepada piggang,jadi kita dapat mengelakkan kecederaan.=)

So dah selamat dah pinggang tu,sayang owhh. Dah la nak pakai sampai tua lagi pinggang tu.Takkan nak duduk atas kerusi roda tunggu orang tolak je. Renung-renungkan ye.

Setakat itu saja info yang aku belajar yang boleh aku kongsi untuk kali ini.
Mata dah ting-tong.hehe..

Selamat Membaca

My Place,My Territory,My Rules

6 comments:

  1. Minta izin nak ambil info dalam page ni.. (",)

    ReplyDelete
  2. adakah pencahayaan juga termasuk dalam ergonomik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak. Ergonomic hanya melibatkan anatomi manusia

      Delete
  3. ERGONOMIK NIE KALO ORG MELAYU CAKAP APE?????????

    ReplyDelete